Wenen Citytrip #1

Afgelopen vrijdag vertrokken we rond 12:00 met het vliegtuig naar Wenen! Deze citytrip met Maikel's moeder, haar vriend, Maikel's broer en zijn vriendin stond al sinds januari gepland en nu was het eindelijk zo ver! Ieder jaar bezoeken we een andere stad in Europa. Tot nu toe zijn we in Rome, Barcelona en Lissabon geweest. Dit jaar wilden we een keer de andere kant van Europa bekijken uiteindelijk viel de keuze op Wenen.

Geen van ons was eerder in Wenen geweest en ondanks dat ik redelijk wat artikelen had gelezen en zelfs 3-op-reis had bekeken, wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Rond 15:00 waren we in ons hotel en daarna zijn we al vrij snel de stad in gelopen. Deze middag hadden we niet echt een duidelijk doel. We wilden meer alvast een indruk krijgen van de stad. Het eerst wat mij opviel waren de prachtige gebouwen. Overal waar je kijkt is indrukwekkende architectuur.
Van sfeervolle kleine straatjes...
 ...naar immense gebouwen te midden van drukke straten.
 De stad staat vol met indrukwekkende oude gebouwen en standbeelden. Het standbeeld hierboven is die van Koningin Maria Theresa en daarachter staat het kunsthistorisch museum. Als je trouwens graag musea bezoekt dan kan je in Wenen je geluk niet op. Bijna elk historisch gebouw is inmiddels omgetoverd tot museum. Mocht je geen interesse hebben om de musea van binnen te bekijken dan is de buitenkant alsnog een indrukwekkend aanzicht.

Zo liepen we de vrijdagmiddag door een deel van de stad en kwamen uiteindelijk bij een restaurant uit waar we lekker gegeten hebben. Iedereen was best moe van deze reisdag dus gingen we op tijd naar bed.
 De volgende ochtend stonden we op tijd op omdat we veel wilden gaan bezichtigen. Het Hotel/Motel waar we verbleven heet trouwens Motel One aan het Westbahnhof station. Een prima hotel met nette kamers, een gezellige lounge (waar iedere avond mensen zaten voor een drankje) en een heerlijk bio-ontbijt.

Na het ontbijt gingen we op pad. Helaas was het op zaterdag best wel regenachtig en dus niet echt lekker om buiten rond te lopen. Op mijn lijstje stond een bezoek aan de Nationale Bibliotheek, dus gingen we daar eerst heen. Deze bibliotheek heeft in totaal zo'n 11 miljoen stukken in zijn collectie en voor zo'n 8 euro mogen bezoekers een kijkje nemen bij een deel van deze collectie in de Pronkzaal.
 Zoveel boeken in prachtige boekenkasten! Ik had het gevoel dat ik op de set van Harry Potter rondliep ;)
 Ook de plafonds en muren hebben prachtige decoraties <3
 De zaal is niet heel groot, maar als je de tijd neemt om de begeleidende teksten over de collectie te lezen dan kan je prima een uur rondlopen.
 Ook zijn er verschillende prints te zien, deze vind ik heel mooi.
 Na het bezoek aan de bibliotheek zijn we op zoek gegaan naar een gezellig cafeetje voor koffie en taart. Eerst was het idee om bij Hotel Sacher wat te gaan drinken maar daar was het zo druk! De rij liep helemaal buiten door en we hadden geen zin om in de regen te gaan wachten. Vlakbij vonden we gelukkig een theesalon die misschien nog wel leuker is dan een bezoek aan hotel Sacher.

Gerstner K.u.K. Hofzuckerbäcker is een thee salon/brunch room (ik weet het niet precies haha) met prachtige kamers die in de oude stijl bewaard zijn gebleven. De zaal waar wij een plekje kregen had een prachtig plafond met kroonluchter <3 ik keek mijn ogen uit, zo chique was het allemaal!
 De selectie taartjes loog er ook niet om, zoveel keuze, maar toen ik zag dat er een Sissi taartje was moest ik die gewoon nemen.
 Gerstner is een heerlijke plek om bij te komen van de drukke stad en op je gemak een taartje met koffie te eten. Aanrader!
 Het bleef maar regenen dus na de koffie was het tijd voor de volgende binnenactiviteit: een tour door de Staats Opera. Deze tours worden in bijna alle talen (behalve Nederlands dan haha) gedaan en geven een mooi kijkje in de Opera. Zeker als je niet van plan bent om een voorstelling bij te wonen is dit een aanrader, want zo kun je alsnog alles van binnen zien. Het kost ongeveer 7 euro en je kunt ter plekke kaartjes kopen. Wij konden 10 minuten na het kopen van de kaartjes al mee met een tour.
 Weer werd ik omver geblazen door de indrukwekkende zalen en prachtige architectuur! Ook was het leuk om achtergrondinformatie te horen over de Opera. Zo zijn er dus 350 dagen per jaar shows te zien en wordt elke show slechts 1 (of met uitzondering 2 a 3x) opgevoerd. Bizar toch!
Na de tour in de Staats Opera was het einde van de middag al aangebroken. Eindelijk was het opgeklaard en dus liepen we nog wat rond. We brachten een bezoek aan de Naschmarkt en hierboven zien jullie nog een foto van Karlskirche.

Die avond hebben we nog lekker gegeten en zijn we even naar een bar geweest waar ze live muziek maakten. Toch hakt zo'n citytrip er wel in en rond 23:00 waren we weer in het hotel.

Donderdag komt deel 2 van het verslag online!

Zijn jullie wel eens in Wenen geweest?

2 opmerkingen

1. Wat ziet het er prachtig uit allemaal. Vooral de bibliotheek vind ik heel indrukwekkend. Ik ben nog nooit in Wenen geweest.