Midsummer

De afgelopen dagen is de temperatuur gestegen naar 30 graden en de komende week blijft het nog zo. De zomer is begonnen! Dit weekend had ik geen afspraken en dus gingen we zaterdag lekker naar het stadsstrand van Hoorn. Terwijl ik daar op mijn bedje lag dacht ik: "Het voelt alsof we op vakantie zijn".  Een uitzonderlijk moment in het altijd zo drukke dagelijks leven. Mijn weekenden zijn meestal vol met afspraken en met dingen die ik "moet" doen omdat er doordeweeks geen tijd voor was. Ik weet dat ik daarin niet de enige ben. 

Waarom zouden we het onszelf niet gunnen om in het dagelijks leven vaker te doen alsof we op vakantie zijn? Onszelf rust gunnen en de tijd om te lezen, een dutje te doen en die stapel (af)was nog een dagje langer te laten liggen. 

Het lijkt mij een mooi streven voor deze zomer en dit weekend ben ik direct begonnen💛🌞  
Het boek dat ik nu aan het lezen ben: Twee Prinsen van Splinter Chabot. 
Over Richard die Nederland en zijn streng gereformeerde ouders is ontvlucht door naar Rome te reizen. Daar ontmoet hij Matteo op wie hij verliefd wordt, maar zijn verleden blijft hem achtervolgen. 

Tot nu toe leest het makkelijk weg en is het een pakkend verhaal. 
Zomerse sieraden met vrolijke kleurtjes💙

Tenniswedstrijd kijken in het zonnetje met een ijskoffie. 
Een prima manier om de zondagmorgen door te brengen. 

Ook Nori had het warm en dus kreeg ze een waterijsje.

Dit jaar gaan we niet de zonsondergang kijken op de langste dag, maar wel lekker laat nog met Nori wandelen en in de tuin zitten. Fijne avond allemaal!

Back again en twee outfits

Hoi, daar ben ik weer. Het voelt een beetje onwennig na zo'n lange tijd niet geblogd te hebben, maar ineens heb ik er weer zin in. We zijn 3 weken in Japan geweest en dat was heerlijk. Ik heb besloten om niet weer alle reisverslagen hier op te zetten, want ik heb ook al een Polar Steps bijgehouden. Daarnaast wil ik nog een fysiek fotoboek gaan maken, misschien dat ik daar tegen die tijd wat foto's van maak om hier te plaatsen. 

De reis was dus geweldig en ook inspirerend. Er is gewoon iets aan Japan dat mij iedere keer weer raakt. Bovendien waren we nu meer op het platteland en dat was zo relaxt. Ik mis nu alweer het eten, het spreken van de taal, de natuur en hoe schoon alles is, en natuurlijk ook de mode. In Tokyo kleed iedereen zich zo vrij! Dat vind ik geweldig om te zien en het heeft me ook geïnspireerd om weer wat creatiever met mijn eigen kleding om te gaan. 

Het lijkt me leuk om weer eens wat vaker outfit foto's te delen in combinatie met wat foto's van het dagelijkse leven. In Japan heb ik een CampSnap camera gekocht. Dat is een digitale camera maar het werkt als een wegwerp camera, in die zin dat je niet kan zien hoe je foto's eruit zien totdat je ze in de computer laadt. Geen gedoe dus met het laten ontwikkelen van foto's, maar wel de fun van niet weten hoe de foto's eruit zien als je ze maakt. En ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit😄
Een sjaaltje fleurt een basic outfit al snel op
Een sjaaltje fleurt een basic outfit altijd meteen op
Wanneer het wel warm genoeg is voor blote benen maar nog te fris voor blote armen ga ik voor een lange rok met daarop een trui
Op dit moment heb ik eigenlijk verder niks te melden haha. Behalve dat het de komende dagen erg zomers wordt met temperaturen rond de 30 graden, en dat ik daar heel veel zin in heb🌞

Things I did instead of doomscrolling #2

Tijd voor deel 2 van "dingen die ik afgelopen tijd gedaan heb in plaats van scrollen op mijn telefoon". De dagen vliegen weer voorbij en vaak als ik er een werkdag op heb zitten, wil ik niet weer naar een scherm staren. Dus probeer ik te schrijven of te lezen of te tekenen. Maar daardoor loopt het bloggen dus ook wat achter. En weet je waar ik ook achter kwam? Dat ik, doordat ik nu amper nog mijn telefoon erbij pak als ik ergens ben, weinig foto's heb om te delen. Ik leef wel meer in het moment denk ik en dat is goed. Maar het is ook weer jammer dat ik weinig foto's heb voor mijn blog. Met één foto en 3 zinnen maak je geen blogpost (althans dat vind ik). Een dubbel gevoel. Toch hoop ik op deze manier, met een verzamelpost, nog één en ander vast te leggen van wat ik zoal doe deze dagen 😊 Om wellicht later met plezier terug te lezen. 

REÜNIE
Begin maart ben ik naar een reünie van mijn studie geweest. Het is alweer 10 jaar geleden dat we zijn afgestudeerd! Bizar toch. De reünie werd gehouden in een café in Eindhoven en hoewel het OV echt dramatisch was en ik er uiteindelijk bijna 3,5 uur over deed om er te komen, was het het wel waard. Zó leuk om veel oud-studiegenoten weer te zien en te spreken. De meesten waren amper veranderd qua uiterlijk, maar qua leven hebben sommigen inmiddels kinderen en dat vind ik wel echt bizar. In mijn hoofd zijn we nog steeds 23 haha! 

BOEK
In februari heb ik The Party van Elisabeth Day gelezen. Dit boek is volgens mij alleen in het Engels verschenen en ik vond het bij toeval op Vinted. Isabelle had het aangeraden en het was inderdaad leuk om te lezen. Ik had eigenlijk geen idee wat ik van het verhaal kon verwachten, alleen dat het ging over jeugdvrienden die elkaar treffen voor de 50ste verjaardag van één van hen. Gaandeweg leer je de personages steeds beter kennen en kom je ook steeds meer geheimen van hen te weten. Want uiteindelijk draait het allemaal om wat ze geheim houden voor de wereld en hoe het hen jaren later nog steeds achtervolgt. Het enige wat ik jammer vond was het einde. Een beetje een anticlimax, maar verder een goed verhaal. 

MUSEUM
Met pap ben ik 21 februari naar de tentoonstelling van Kawase Hasui in het Siebold Huis in Leiden geweest. Prachtige kleurrijke prenten uit begin 20ste eeuw, ook wel Shin Hanga genoemd. Net toen Japan klaar was om de traditionele prentkunst achter zicht te laten kwam Kawase Hasui de hoek om kijken. Zijn prenten zijn duidelijk moderner door de fellere kleuren en ook de beelden die hij heeft vastgelegd. Waar het bij de traditionele ukiyo-e prentkunst nog vooral ging om het vastleggen van geisha's, bekende Kabuki spelers en erotische scenes, ligt de focus bij Shin Hanga op landschappen. Door middel van deze prenten krijgen we een goed beeld van hoe Japan er begin 20ste eeuw uitzag. Één van mijn favoriete prenten is die linksboven, met de auto die door de poort rijdt. Hij lijkt wel een scene uit Kuifje. Misschien was Hergé (de tekenaar van kuifje) wel geïnspireerd door Shin Hanga 😉 De dag sloten we gezellig af in café de Bruine Boon met snacks en 0.0 biertjes.

Datzelfde weekend ging ik ook met mam naar een museum! Ditmaal in Rotterdam naar de tentoonstelling van Iris van Herpen in de Kunsthal. Dat is wel even iets anders dan Japanse prentkunst haha! De ontwerpen van Iris van Herpen worden veelal door 3D printers tot leven gebracht. We waren onder de indruk van de creaties en ook de hoeveelheid jurken die ze de afgelopen jaren gemaakt heeft. Elke kamer had zijn eigen thema met bijpassende jurken. Geweldige ontwerpen en prachtig uitgevoerd. Heel indrukwekkend om alle details te zien. En hoewel er duidelijk een rode draad in haar werk zit, was toch iedere jurk weer overduidelijk uniek. We hebben genoten en naderhand lekker geluncht bij een Midden-Oosterse lunchroom genaamd Bazar. 

FOTOBOEK
Een fotoboek maken van onze Italië reis van afgelopen oktober kwam al naar voren in mijn goede voornemens voor 2026. Dit weekend had ik sinds weken eindelijk even niks en ben ik lekker aan de slag gegaan met het fotoboek. Bijna alle foto's zijn gemaakt met mijn digicam en dat geeft een bijzonder sfeertje. Het is echt leuk om de foto's terug te zien en alles van de vakantie weer op te halen. Het verbaasd me dat ik veel al wel weer ben vergeten, oeps, dus het is maar goed dat ik hier niet nog langer mee wacht haha!
 
Een selfie om mee af te sluiten. Deze foto maakte ik afgelopen weekend toen we lekker uit de wind op een terras zaten. In de zon!! De eerste lente dagen zijn toch wel echt geweldig he? Als je huid na maanden weer die zonnestralen voelt en iedereen ineens massaal naar buiten gaat. Op naar nog veel meer van dit soort dagen! Tot snel! Xx

Things I did instead of doomscrolling #1

Ik heb een nieuw idee voor deze blog bedacht, en dat is de serie: "Things I did instead of doomscrolling". Wat dus eigenlijk een opsomming wordt van dingen die ik heb gedaan de afgelopen tijd in plaats van continue scrollen op TikTok, Instagram en YouTube. En dus bij deze het eerste deel! 

FILM
Mastermind - ★★★☆☆ (eigenlijk 2,5 sterren)
Ik heb sinds kort een abonnement op Mubi, een online streamingdienst voor art-house films. De actie was 3 maanden voor 1 euro, dus dat kon ik natuurlijk niet laten gaan. Als het goed bevalt verleng ik het misschien wel. Mubi heeft vaker dit soort acties, dus als je ook van art-house films houdt, kijk dan zeker eens op hun website (mubi.com/nl) Tot nu toe heb ik 2 films gekeken, waaronder de film: Mastermind.

In een rustige buitenwijk in Massachusetts begint J.B. Mooney, een werkloze familieman en amateur-kunstdief, circa 1970 aan zijn eerste roofoverval. Hij heeft het museum in kaart gebracht, medeplichtigen gerekruteerd en een waterdicht plan bedacht. Tenminste, dat denkt hij.


Het had een heel leuk verhaal kunnen zijn maar het bleef eigenlijk de hele tijd een beetje vaag. Er zat geen humor in, het acteerwerk vond ik soms matig en op het einde keken Maik en ik elkaar aan van: "was dit het??". Het gekke was dat het verhaal ons wel bleef boeien omdat we dus telkens aan het wachten waren tot het spectaculair of meeslepend ging worden. Maar elke keer als we dachten dat het kwam, bleef het verhaal toch rustig voortkabbelen. Een beetje frustrerend dus eigenlijk haha. 
Ik vond de jazz muziek die het verhaal grotendeels begeleide wel leuk, evenals de tijdsgeest/decor en hoe het gefilmd is. Dus vandaar nog 2,5 sterren, maar zou ik het aanraden? Nee, haha!

Ninja Baby - ★★★★☆
Astronaut, boswachter, cartoonist. De jonge Rakel heeft heel wat andere plannen dan moeder worden. Ze gaat liever feesten, zich bezatten of stoned worden dan urenlang op het toilet te zitten. Maar ze kan het niet negeren. Is het haar of de baby?

Mijn tweede film op Mubi beviel veel beter! De Noorse Rakel heeft mij aan het lachen gemaakt en geraakt. Hoewel de situatie absurd is waar Rakel in terechtkomt, blijft het verhaal realistisch en neemt het je mee in de gedachtenspinsels van een jonge meid die er ineens achter komt dat ze zwanger is. En niet zomaar zwanger; al 6 maanden! Hoewel het verhaal grotendeels luchtig blijft wordt het einde ineens best serieus en emotioneel. Sterk verhaal, goed acteerwerk, deze film krijgt 4 sterren van mij en raad ik zeker aan. 

CREATIEF

Voor mama haar verjaardag hebben Joost en ik een Wijn&Spijs wandeling cadeau gegeven. En om dat een beetje leuk te verpakken heb ik een kaart gemaakt. Ineens kreeg ik inspiratie voor een soort papierknip kunst. Het was lang geleden dat ik echt inspiratie voor iets heb gehad. Ik zag helemaal voor me hoe de kaart eruit moest komen te zien; eerst de huisjes die je dan uitvouwt, en daar achter dan iets van lekker eten dat je ook kan uitvouwen. Daar onder dan weer de tekst met daarin het cadeau beschreven. 
Het resultaat vind ik erg goed gelukt :) Het uitvouwen gaat goed en ik vind de kleuren ook mooi. Bovendien was het leuk om te maken. Dit motiveert om vaker voor verjaardagen kaarten te gaan maken. 


WANDELEN IN DE ZON
Als de zon schijnt is één van mijn favoriete dingen om te doen wandelen naar het Ijsselmeer en daar kan langs het water lopen met Nori. Het is zo'n vredig stukje van Hoorn. Je hoort alleen het kabbelen van het water en af en toe de stemmen van andere mensen die langslopen. En de weerspiegeling van de zon op het water is zo mooi. Ik wordt er altijd helemaal zen van haha :) 

PLANTJES
Bij de Action zag ik deze jutte zakken met daarin spulletjes om groenten/fruit te kweken. Ondanks dat de kans dat dit daadwerkelijk goed gaat lukken erg klein is, kon ik de verleiding toch niet weerstaan haha. Ik nam 3 zakjes mee voor aardbeien, cherry tomaatjes en komkommers. Die ga ik vanmiddag in het zonnetje op de vensterbank zetten en dan duimen dat de zaadjes uitkomen. Het zou wel heel erg leuk zijn!


>> dit was deel 1 van deze nieuwe reeks. Deel 2 staat ook al grotendeels klaar, die onderwerpen (2 musea en een boek) wilde ik eerst hierbij schrijven maar dat werd te lang. Dus die komt binnenkort online 😊 Fijne zondag allemaal! Xx <<