Japanreis: Kanazawa dag 1

Onze voeten deden behoorlijk pijn na elke dag tussen de 20.000 en 30.000 stappen te hebben gezet.
De treinreis vandaag van Tokyo naar Kanazawa was dus geen straf ;) In ongeveer 3 uur tijd reden we met de Shinkansen naar het stadje Kanazawa in de Ishikawa prefecture. Kanazawa heeft ongeveer 500.000 inwoners en ligt op 5 kilometer van de kust aan de Japanse zee. Onderweg zagen we vanuit de trein het landschap veranderen van de volle steden naar bergen en boerderijen. Kanazawa is wel gewoon een moderne stad, maar het is er zeker veel rustiger dan in Tokyo!

We verblijven de komende twee nachten in een Japanse stijl accommodatie. Heel leuk! Onze kamer heeft tatami matten met een laag tafeltje en je hebt ook de keuze om op een futon te slapen.
Rond 16:30 waren we ingecheckt en toen besloten we voor het diner nog een rondje te wandelen in de buurt. Kanazawa kent meerdere kleine wijken waar vroeger Geisha en Samoerai woonden en waarvan de huizen in oude stijl zijn onderhouden. Wij kwamen al snel in één van deze wijken terecht. Bijzonder om te zien hoe zo’n Japanse wijk er vroeger ongeveer uit zag.
Helaas waren de meeste winkeltjes al dicht toen wij aankwamen. Maar we besloten de volgende dag  gewoon terug :) we kwamen ook nog een tempel tegen, maar konden niet precies achterhalen welke het precies is en waar die voor staat.
Het grootste verschil met Tokyo is dat alles in Kanazawa vroeg sluit. Of naja vroeg, rond 17:30. Gewoon Nederlandse tijd dus, maar na een week in Tokyo waar alles tot heel laat open blijft (of 24/7) was dit even schakelen. Zelfs veel restaurants waren al gesloten. Alsof ze hier alleen lunch serveren en iedereen daarna naar huis gaat voor het avondeten. Zo merkten we al snel dat Kanazawa toch meer het “gewone” Japanse leven kent.
Uiteindelijk konden we in een warenhuis bij het station (heel random) toch een leuk tentje vinden waar ze Okonomiyaki bereiden. Okonomiyaki is een hartige Japanse pannenkoek met groenten en vlees/vis en daarop een lekkere saus. Gelukkig maar! Want ik zag ons al eindigen bij de Mac Donalds hahaha! Dat is gelukkig niet nodig geweest :)