Sri Lanka reisdagboek, deel 4

Na een interessante (*kuch) nacht in de boomhut brak er een nieuwe dag aan en eentje waar ik heel erg naar uit keek. We gingen namelijk op safari! Bij de ingang van het Yala National Park stond een jeep voor ons klaar en daarmee werden we rondgereden. Ook was er een gids bij die heel goed was in het spotten van dieren en ons extra uitleg gaf.

Al snel zagen we waterbuffels, olifanten, apen, krokodillen en pauwen. We reden in totaal zo'n drie uur rond en vlak voordat we naar huis gingen zagen we zelfs nog een luipaard! Dit was volgens onze gids heel bijzonder, want twee van de drie keer worden luipaarden niet gespot in het Yala National Park.
De volgende ochtend reden we richting we langs de kust en maakten onder andere een stop bij één van de plekken waar de tsunami veel verwoest had. Daar zag je nu, buiten wat graven, niks meer van maar de gedachte gaf me alsnog de kriebels. Onze chauffeur vertelde dat hij zelf met zijn familie ook aan de kust woonde toen de tsunami plaatsvond. Zij hadden het geluk dat ze op een rotspartij woonde en daardoor weinig schade hadden, maar het dorp dat iets lager lag was volledig weggevaagd en veel van hen vrienden waren omgekomen. Dat vond ik best heftig om te horen... Het is ook niet in te denken als je nu alle populaire resorts aan de kust ziet en iedereen die op het strand aan het relaxen is.
We maakten bij Galle een stop bij een zeeschildpadden opvang (waar overigens alleen vrijwilligers werken). Deze opvang verzorgt schildpadden die ze gewond aan de kust vinden. Als de schildpadden hersteld zijn worden ze weer vrijgelaten. Er zijn helaas ook schildpadden bij die zodanig verminkt zijn door netten of scherpe voorwerpen dat ze niet meer de zee in mogen. Gelukkig worden ze op de omvang wel goed verzorgd.

Er zijn ook schilpadden die tijdens het verblijf op de opvang eieren leggen. Die worden door de opvang in de gaten gehouden totdat ze uitkomen. De baby schildpadjes worden daarna op het strand, een klein stukje van de zee, vrijgelaten. Net zoals ze doen in natuurlijk situaties moeten de baby schildpadjes zelf hun weg naar de zee vinden. De omvangmedewerkers helpen de schildpadjes die het niet redden tot de zee niet, omdat ze het dan eenmaal in de zee toch ook niet zouden overleven.
Als je geluk hebt zijn er net nieuwe baby schildpadjes geboren als je bij de opvang komt kijken. Voor een kleine meerprijs mag je dan zelf een schildpadje vrijlaten. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan en dus stonden we na de rondleiding op het strand onze schildpadjes aan te moedigen. Allebei de schildpadjes hebben het zelf gered tot de zee! Echt een hele mooie en bijzondere ervaring.
Aan het einde van de middag kwamen we aan bij ons hotel. Dit was het meest luxe hotel van de reis met een prachtige kamer, heerlijk buffet en zwembad waar we lekker even konden relaxen.
Helaas verbleven we hier maar één nachtje en vertrokken we de volgende dag naar de laatste activiteit van onze reis. Om eerlijk te zijn hadden we hier allebei niet heel erg veel zin meer in haha. We hadden al zoveel gedaan deze reis. De activiteit was een boottocht door mangrove bossen. Best leuk en we konden gewoon lekker zitten en rondkijken.
We maakten onder andere een stop bij een klein eilandje waar ze kaneel verbouwen en bij een eilandje waar je een vispedicure kon laten doen. In Sri Lanka kost zo'n massage echt niks , omgerekend betaalden we voor ons samen zo'n € 7,- . Ik vond het niet echt een ontspannende ervaring die visjes aan je voeten haha. Het voelde heel raar en we moesten allebei de hele tijd lachen.
Aan het einde van de middag kwamen we aan bij de laatste accommodatie van onze reis. Een hotel aan het strand. Het hotel zelf was niet zo bijzonder, maar de zonsondergang was prachtig!
We volgende dag was onze enige vrij dag in de hele reis. We hebben dan ook niks anders gedaan dan relaxen aan het strand (vergezeld door een stel eekhoorns), zwemmen in de zee en uitgebreid dineren. Lekker even bijkomen :)
Toen was het tijd om afscheid te nemen. Want de volgende dag reden we naar het vliegveld en zouden we diezelfde avond nog naar Nederland vliegen. Onze chauffeur/gids was tijdens deze twee weken een goede vriend geworden. Hij heeft ons zoveel verteld over Sri Lanka en we hebben ook enorm met hem kunnen lachen. Hij heeft het niet makkelijk op financieel gebied en heeft met de tsunami ook veel meegemaakt, maar iedere ochtend begroete hij ons met een glimlach en riep dan: "Life is good!". Enorm inspirerend vonden wij dat en we gingen dan ook met prachtige herinneringen en veel voldoening naar huis. Het was een geweldige ervaring!

2 opmerkingen

1. I must be a wonderful adventure to visit Sri Lanka. Thanks for sharing this fantastic post!
    xx from Bavaria/Germany, Rena
    www.dressedwithsoul.com

BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hele bijzondere reis. Jullie hebben prachtige dingen gezien en meegemaakt. En wat leuk dat je zo'n band met de gids opbouwt, dat maakt het nog net even specialer.

Bedankt voor je reactie!
Thank you for your comment!