Sri Lanka Reisdagboek, Deel 1

(I've decided to write this series about my trip to Sri Lanka only in Dutch. If you'd like to read it in English you can use the translate button on the right side of my blog)

Het heeft even geduurd maar nu ga ik dan eindelijk beginnen met het delen van mijn Sri Lanka reisverslagen! Op 23 november 2018 vlogen we om 10:00 van Schiphol Airport naar Colombo. De vlucht met KLM verliep heel goed en we hadden geluk, want de stoel tussen ons in bleef leeg en daardoor hadden we extra zitruimte. Om 00:15 landden we in Sri Lanka.
Daar stond onze chauffeur te wachten om ons naar het hotel in Negombo te brengen, dit is ongeveer 30 minuten rijden van Colombo. Eenmaal in ons hotel zijn we direct naar bed gegaan, moe van de lange vlucht.
 We konden de volgende ochtend gelukkig rustig wakker worden en ontbijten. Het eerste wat mij opviel was dat het personeel je maar al te graag wilt helpen, maar daarvoor wel altijd een vergoeding verwacht. Daar moest ik erg aan wennen en het voelde in het begin ook best ongemakkelijk, hoewel het in Sri Lanka heel gewoon is.
 Negombo is één van de strandbestemmingen van Sri Lanka. Na het ontbijt hadden we nog een klein uurtje de tijd voor onszelf en die brachten we natuurlijk door aan het strand. Met de wind was het heel aangenaam en het strand was ook lekker rustig.
 De rust verdween echter direct toen we Negombo verlieten en een uurtje later in Colombo aankwamen. Wat een chaos!! Vooral het verkeer was één grote gekte. Ze kennen in Sri Lanka voor zover ik weet maar één verkeersregel en dat is om te proberen elkaar niet aan te rijden. Verder wordt er aan één stuk door getoeterd en rijdt men niet sneller dan 30km per uur om zware ongelukken te voorkomen.
Colombo was voor mij een beetje te druk. Normaal gezien ben ik gek op grote steden; Parijs, Londen,  New York, Tokyo ect. vind ik geweldig. Maar Colombo heeft mijn hart niet kunnen winnen. Misschien omdat het ook alleen maar nieuwbouw en hoogbouw was en de stad voor mijn gevoel weinig geschiedenis ademde. Wat ik wel heel mooi vond was de rode moskee die jullie op de foto's hierboven zien. Echt een prachtig gebouw en vanbinnen een oase van rust.
 We reden een tijdje de stad rond en bekeken wat monumenten. Toch bleef ik stiekem het liefste in de auto om het straatbeeld te kunnen observeren en te wennen aan hoe de mensen leven.
 De tuktuk's (zoals het karretje hierboven) zorgen voor de grootste chaos in de stad. Ze rijden zigzaggend door alles en iedereen heen en toeteren om aan te geven dat zij eraan komen en jij dus snel opzij moet springen als je niet geraakt wilt worden.
In de namiddag bracht onze chauffeur ons naar een leuke lunchroom waar we heerlijk hebben gegeten. Curry met rijst en knoflookgarnalen, yumm!
Na de late lunch werden we naar ons hotel gebracht. Het Dwell Hotel is pas in maart 2018 geopend en dat was ook te zien. Alles was ontzettend mooi en voelde ook nieuw. Onze kamer had een behang met flamingo's, hoe leuk!
Later kwamen we er achter dat dit hotel gerund wordt door Japanners. Ons diner was dan ook een Japanse maaltijd. Echt grappig, het maakt niet uit waar ik heen ga, Japan volgt mij overal hahaha!
 De volgende ochtend verlieten we Colombo er reden naar het eerste oude koninkrijk: Anuradhapura. De autorit was behoorlijk lang, zo'n 4,5 uur, maar het was het waard. Wat een verschil met Colombo zeg! Anuradhapura laat het oude Sri Lanka zien, met stoepa's (tempels) en veel ruïnes. Ook liepen er veel apen rond, die het fruit dat geofferd werd bij de stoepa's rustig op aten.
 De stoepa's zijn heel mooi en indrukwekkend om te zien. Je mag ze wel alleen van dichtbij bekijken als je benen tot over de knieën bedekt zijn en je de schoenen uit doet. Verder zijn de stoepa's afgesloten, niemand heeft hier toegang tot. Ook de monniken niet.
 Op 30 minuten rijden van Anuradhapura ligt de berg Mihintale. Mihintale is een zeer heilige plek in Sri Lanka. Hier werd namelijk het boeddhisme geïntroduceerd. Ieder jaar bij volle maan in juni wordt dit door duizenden Sri Lankanen gevierd. Wij kwamen bij Mihintale aan toen de zon net onderging, dat was een prachtig gezicht.
Omdat Mihintale heilige grond is dien je ook hier met bedekte knieën en blote voeten rond te lopen. dat betekende dus ook op blote voeten de berg op. Dat was best een opgave, maar toen ik oude dames van in de 80 het zag doen kon ik natuurlijk niet achterblijven. Maikel en onze gids klommen tot de top. Zelf ben ik op het eerste platform gebleven en heb daar genoten van het prachtige uitzicht over eindeloze rijen bergen.

Na een wat twijfelachtige start in Colombo maakten Anuradhapura alles goed! Dit is het Sri Lanka dat ik wilde zien. De natuur, geschiedenis en heiligdommen zijn zo bijzonder hier.

Voor vandaag laat ik het even hierbij. Binnenkort zal ik deel 2 van het reisverslag schrijven. Ik heb nog zoveel foto's dat ik niet weet hoeveel delen er uiteindelijk komen maar dat zien we vanzelf.

Staat Sri Lanka nog op jou reislijst? Je mag me altijd vragen stellen over het rondreizen door dit mooie land!

1 opmerking

1. Wat een mooie foto’s en prachtige reis! Ben benieuwd naar je tweede verslag.

BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!
Thank you for your comment!