Homestay op het Japanse platteland

In het vorige artikel vertelde ik dat we aan het einde van de tweede reisdag allemaal op 'homestay' gingen bij een Japans gezin. Ik werd samen met Azuma (een reisgenoot die godzijdank goed was en zowel Engels als Japans) ingedeeld bij een oud echtpaar die op het platteland wonen.
 Na een redelijk goede nacht werden we om half 8 gewekt met een heerlijk ontbijtje.
 Na het ontbijt liet de grootmoeder ons de tuin zien waar ze naast veel groente en fruit ook bloemen kweken. Het was echt prachtig om te zien! Dit soort bloemen heb ik in Nederland nog niet eerder gezien, en vooral niet zo groot.
Als je goed kijkt kun je zien dat in deze bloem een kikker verscholen zit.
 We plukten verschillende soorten groente die voor de lunch zouden worden gebruikt.
Ik vond het heel bijzonder om te zien dat dit gezin, afgezien van de vlees en zuivelproducten, alles zelf kweekt en daarvan ook vrijwel alles gebruikt voor het eten. Zelfs de bloemen worden in gerechten verwerkt!
Na het plukken van de groenten gingen we naar de rijstvelden en hebben ze zelf rijststengels afgesneden. Terug bij het huis leerden we hoe we hier mooie decoratie van konden maken die we het mee naar huis konden nemen als aandenken.
Toen was het alweer tijd voor de lunch. De grootmoeder leerden ons hoe we Kiritanpo moesten maken. Dit is plakkerige rijst gekneed om een stok die je vervolgens naast een vuurkorf zet. De rijst krijgt hierdoor een knapperig bruin laagje. Ten slotte wordt om de buitenkant Miso saus gesmeerd. Super simpel en erg lekker! Ik hoop het volgende zomer ook eens zelf te kunnen maken bij de BBQ.
 Na de lunch was het alweer tijd om terug te gaan naar de bus en verder te reizen met de groep. Het was echt een bijzondere ervaring om bij een Japanse familie te verblijven, vooral op het platteland. De manier van leven is zo anders dan in de stad.

De rest van de middag hebben we een aantal hotelinspecties gedaan wat niet echt bijzonder is om hier met jullie te delen haha. We sloten de dag af met een bezoek aan een bar; een Izakaya. De hele groep ging mee en we hebben gezellig gedronken en gekletst tot in de nacht.
Dit was tevens de laatste dag dat we met de hele groep samen waren. De volgende ochtend moesten we al vroeg met de trein terug naar Tokyo en daar namen we echt afscheid van elkaar. De meeste mensen vlogen die zelfde dag nog terug naar huis of donderdagochtend vroeg. Ik bleef nog 2 nachten in Tokyo! Maar daar zal het (volgende) laatste Japan artikel over gaan, en die komt morgen online 😊

~~~~~~~~~~
Inmiddels ben ik weer terug in Nederland! Gistermiddag kwam ik aan en hoewel ik nog van alles wilde doen de rest van de dag, was ik zo ontzettend moe van de vlucht dat ik om 20:00 al in bed kroop. Nu ga ik weer rustig aan de draad van het dagelijks leven oppakken. Gelukkig morgen nog lekker een dagje vrij voordat de nieuwe werkweek weer begint. Hebben jullie nog leuke plannen voor dit weekend?

2 opmerkingen

Bedankt voor je reactie!
Thank you for your comment!