Japanreis: Dagtrips naar Osaka

Vanuit Kyoto kun je makkelijk met de trein naar omliggende steden zoals Osaka, Kobe, Nara en Himeji reizen. Een bezoek aan Osaka stond boven aan de lijst dus besloten we daar heen te gaan (op 17 mei 2023, dag 12 van onze reis). Vanaf Kyoto is het een treinreis van ongeveer 30 minuten.
We vertrokken vroeg in de ochtend omdat het weer erg warm zou worden. De eerste highlight was het kasteel van Osaka. Dat ligt wederom in een mooi park zonder enige schaduw en daarom wilde we er vroeg zijn. Het kasteel is erg mooi! Ik vind het mooier dan andere kastelen die ik heb gezien. Er zitten veel details op zoals beelden van Leeuwen en vissen.
Toen het ons te heet onder de voeten werd reisden we met de metro naar de retro-wijk: Shinsekai. Ik had er niet veel verwachtingen van maar het was zo leuk!! Alsof je zo het Japan van de jaren 80/90 instapt. Overal grote uithangborden, de mooiste creaties op gevels en panden met oude spelcomputers waar je Mario en Pacman op kan spelen. We hebben geluncht bij een restaurantje waar ze allemaal snacks verkochten. Bij Osaka hoort Takoyaki (balletjes van deeg met gebakken inktvis, zoete saus, mayonaise en bonito vlokken) dus dat hebben we besteld. Erg lekker!
Vanuit Shinsekai konden we zo doorlopen naar de bekende Dotonbori straat, met een korte tussenstop op de Kuromon Market. Markten blijven gewoon zo leuk om te bezoeken! Ook hier hing weer zo’n leuke sfeer en alles zag er lekker uit. Dit keer hebben we tonijn sashimi geproefd. Echt mega vers en de verkoper was ook heel aardig :)
In de namiddag kwamen we aan bij Dotonbori Street. Deze straat staat vol met Takoyaki kraampjes, restaurantjes en karaoke bars. Rondom de straat kun je heel goed winkelen en dat hebben we dan ook gedaan :)
In de avond komt Dotonbori Street pas echt tot leven. Dan zit iedereen aan de waterkant aan tafeltjes te eten en gaan de neonlichten ook weer aan. Je moet wel tegen prikkels kunnen als je hier lange tijd wilt doorbrengen haha! Want overal is muziek, luide advertenties, lichten en heel veel mensen. Wij gingen na het avondeten dus ook redelijk overprikkelt maar wel voldaan terug naar Kyoto ;)

De volgende ochtend stond er, na 2 dagen hitte,  regen en 20 graden voorspelt. En regenen dat deed het! De hele dag :,)
De temperatuur was wel even lekker. Maar met zoveel regen is het lastig om wat te ondernemen. Uiteindelijk viel de keuze op het bezoek aan het Kaiyukan aquarium in Osaka. Dit aquarium is de grootste in Japan! Naast vissen zijn er ook otters, pinguïns en zeehonden. Maar waar iedereen eigenlijk voor komt is de walvishaai van 4,5 meter lang. Echt een prachtig beest! Gelukkig is de vistank waar deze in zwemt ook heel erg groot.
Wat kun je nog meer doen op zo’n regenachtige dag? Karaoke!! In Japan zijn er super veel karaokebars. Niet zoals wij die kennen waarbij er een podium is en mensen uit het publiek omstebeurt gaan zingen. Nee, hier huurt iedereen voor zijn gezelschap een aparte kamer. Daarbij kun je kiezen voor een all-you-can-drink arrangement en je kunt ook allemaal snacks bestellen. Via een tablet in jou kamer kun je bestellen, echt ideaal! Wij hebben samen gezellig een uur gezongen en gedronken haha! Ik was eerst sceptisch om alleen met zijn tweeën te gaan. Maar het was echt lachen!
Zo hebben we ons toch vermaakt op deze dag waar 30mm regen is gevallen ;)