Een weekend in Lille (deel 1)

Op zaterdag 10 juni zaten mama en ik al vroeg in de trein voor een weekendje weg. We gingen naar Lille! Een bezoek aan deze stad stond al een hele tijd op mijn lijst en sowieso had ik veel zin om weer een keer naar Frankrijk te gaan. Over het weer hoefden we ons geen zorgen we maken want het zou dat weekend 30 graden worden. Bijna te warm voor een stedentrip, maar we mochten zeker niet klagen ;)
Na een treinreis van ongeveer 3,5 uur kwamen we aan in Lille! Het was toen rond 11:00 en dus hadden we nog een hele dag voor ons. Nadat we onze koffers hadden achtergelaten bij het hotel zijn we de stad in gegaan.
We zijn er jeejjj!
De stijl van de gebouwen in Lille vind ik zo mooi! Veel zachtroze en gele kleuren, dat geeft direct veel sfeer aan de straten.
Onze eerste stop was het oude beursgebouw: Vieille Bourse. Op de binnenplaats van dit mooie gebouw is boekenmarkt die je elke week van dinsdag tot zondag kunt bezoeken. Er hing een heerlijk sfeertje op deze binnenplaats. Zowel locals als toeristen lopen er rond om tussen de honderden boeken te neuzen :)
Er stonden ook bakken met printen en posters van (oude) films en mode.
Lille kent veel kleine straatjes met allemaal leuke authentieke winkeltjes. Je kunt er zeker een middag goed shoppen! Deze bakkerij vond ik er zo leuk uit zien van de buitenkant. We hebben hier later ook nog een broodje gehaald en die was erg lekker.
De kathedraal van Lille, ofwel de 'Notre Dame de la Treille' is ook een must-visit. Deze kathedraal is gebouwd in neogotische stijl tussen 1897 en 1947. Ik vind het er nog steeds bizar uitzien van de buitenkant.
Mama bij de gigantische deuren.
De kathedraal is een waar kunstwerk, vooral ook van binnen. Van buitenaf lijken de deuren/voorkant massief, maar als je binnenkomt zie je dat ze een soort glas-in-lood effect hebben als de zon erop schijnt. Zo bijzonder! En heel erg mooi.
Nadat we een tijdje in de kathedraal hebben rondgelopen, voornamelijk om ook even aan de warmte te ontsnappen haha, zijn we weer verder gegaan met de ontdekking van de kleine straatjes. Hoe schattig is dit miniscule gele huisje haha! Zou daar nu ook nog iemand wonen?
Zo gezellig al die gekleurde huizen.
Van al dat wandelen krijg je trek en dat kwam goed uit want als je in Lille bent dan mag een bezoek aan Maison Méert ook niet ontbreken! Maison Méert is een Franse patisserie die in 1761 is opgericht hier in Lille. Inmiddels zit Maison Méert ook in Parijs en Roubaix. Buiten het feit dat de patisserie er prachtig uit ziet (zowel van binnen als van buiten) hebben ze ook heerlijke taartjes EN hun specialiteit: La Gaufre. Dat zijn platte gevulde wafels met vanille.
Aangezien Maison Méert een populaire patisserie is hadden we niet verwacht dat we nog terecht konden in de theekamer. Maar we hadden geluk en na 10 minuten in de rij mochten we al plaatsnemen. We kozen allebei een gebakje, een pot thee en deelden nog een Gaufre. We hadden niet veel verwachtingen van de Gaufre, maar die was zo lekker!! Als ik nog eens langs een Maison Méert kom dan neem ik er zeker een paar mee :)
Na Maison Méert zijn we terug gegaan naar ons hotel en daar hebben we even gerelaxt. Het was zo warm dat we allebei gaar waren en een middagdutje wilden doen. Immers eten ze hier in Frankrijk toch ook wat later.

Om op zaterdag een restaurant te vinden in Lille was wel een stuk lastiger dan gedacht. We hadden misschien wel moeten reserveren maar overdag leek het helemaal niet zo druk. Nu zaten alle terrassen ineens vol! Na meerdere gefaalde pogingen tot het krijgen van een tafeltje bij andere restaurants lukte het ons om er eentje te bemachtigen bij restaurant Le Barbier Qui Fume.
Cheers!
We zaten aan een mini tafeltje aan de straatkant met allemaal andere kleine tafeltjes waar mensen zaten we eten en het was zo gezellig! Het voelde echt als vakantie; om 20:30 nog buiten zitten om te eten en lekker mensen kijken. We bestelden allebei de Gravlax. Perfect voor het warme weer.
Na het diner zijn we teruggelopen naar de Notre Dame want daar zijn op het plein voor de kathedraal ook allemaal terrassen. Ook hier was het gezellig druk en dus besloten we nog even te gaan zitten met een Mojito. Het was een heerlijke zomeravond en een leuke eerste dag in Lille!