Sri Lanka Reisdagboek, Deel 2

(I've decided to write this series about my trip to Sri Lanka only in Dutch. If you'd like to read it in English you can use the translate button on the right side of my blog)

Tijd voor het tweede deel van mijn Sri Lanka reisverslag. We zijn inmiddels bij de drie dagen in het land en laten het eerste koninkrijk Anuradhapura achter ons. Vandaag staat het tweede koninkrijk Polonnaruwa op de planning, maar eerst maken we een stop bij een 30 meter hoog Boeddhabeeld. Dit is het eerste echt grote Boeddhabeeld dat we zien en het is prachtig! Uit één blok steen gehad, zo knap hoe ze dat vroeger gedaan hebben.

Helaas begint het te regenen nog voordat we bij Polonnaruwa arriveren en de regen lijkt ook niet te stoppen. We doen een snel rondje langs de ruïnes en mijn mobiel laat ik veilig in de tas zitten. Daarna bezoeken we nog een klein museum. Om de dag te vullen komt onze gids met het idee om bij een boerderij te gaan lunchen. Dat wilden we wel eens zien.
 De boerderij heeft een mooie ruimte voor lunch en er zijn meer mensen op afgekomen. Op een grote tafel staan allemaal gerechten die zojuist vers bereid zijn. Het zijn allemaal lokale ingrediënten en in plaats van een bord eten we van een bananenblad, dat maakt het extra leuk!
 De volgende ochtend staan we weer vroeg op en niet zonder reden. De beklimming van de Sigiriya rots staat op de planning en dat kun je het beste vroeg in de ochtend doen want A) dan zijn er nog niet zoveel toeristen, en B) dan is het nog niet heel warm.
De klim is zwaar maar ook tof om te doen en....
 ...het uitzicht is GEWELDIG! Ondanks dat het mistig is kunnen we ver zien en we nemen dan ook de tijd om hier samen van te genieten. Ongelooflijk dat op deze rots vroeger een heel paleis stond. De Sri Lankanen waren heel vooruitstrevend in de tijd dat het paleis er nog stond, zo was er zelfs een lift voor de mensen die moeilijk konden lopen.
  Na de klim stappen we in de auto en rijden naar Dambulla om de Rock Cave tempel te bekijken. Hier krijgen we uitgebreid informatie over alle houdingen van de Boeddhabeelden en wat deze betekenen. Interessant en ook bijzonder om te zien hoe goed de beelden en muurschilderingen bewaard zijn gebleven. Sommigen zijn al duizenden jaren oud..
We maken onderweg naar Kandy nog een stop bij een traditionele kledingzaak waar we outfits mogen passen (zie foto van vorige collage). Daarna hebben we haast want we zijn laat voor de Kandy Dance. Dat betekend dus een snelle lunch, en jawel, ook Sri Lanka heeft een KFC haha! Altijd handig!
Rond 17:00 komen we aan in Kandy, de tweede grootste stad van Sri Lanka. Onze gids komt hier vandaan dus hij kan ons extra veel vertellen. Hij brengt ons naar de Kandy Dance voorstelling waar verschillende traditionele dansstijlen worden opgevoerd. Leuk om naar te kijken maar stiekem ben ik ook erg moe dus toen we rond 18:00 naar het hotel worden gebracht ben ik blij met een vrij avondje.
 De vijfde dag staan weer vroeg op, dit keer om een bezoek te brengen aan de Tempel Van De Tand. Hier is het ontzettend druk omdat er een speciaal offer ritueel wordt uitgevoerd om de pasgeboren kinderen te laten zegenen door Boeddha. Door de drukte heen probeert onze gids nog wat uit te leggen over de tempel maar eerlijk gezegd ben ik een beetje tempelmoe haha. De afgelopen dagen hebben we al zoveel gezien dat ik toe ben aan wat nieuws.
 En die nieuwe activiteiten komen er want na de tempel rijden we naar de bekendste Botanical Garden van Sri Lanka. Hier staan meer dan 3000 verschillende planten en bloemen. Erg gaaf om te zien en lekker om zelf rond te lopen door het park.
Daarna gaan we naar de olifantenopvang, iets waar ik al vanaf dat de reis geboekt is naar uitkijk. Het is zoooo schattig om de olifanten te zien. Eerst zien we ze badderen in een rivier, vanwaar ze uit zichzelf teruglopen naar de opvang. Zo gaaf om te zien! In de opvang mogen we nog zien hoe ze eten krijgen, maar helaas is het voeden van de baby's al geweest. Toch is het gaaf om te olifanten van zo dichtbij te kunnen bekijken.

Vlak voor het avondeten arriveren we weer in het hotel. We zijn moe en voldaan van deze drukke dagen. Morgen is het tijd om naar de bergen te reizen (met de trein!), maar daar schrijf ik over in het volgende verslag.

1 opmerking

Bedankt voor je reactie!
Thank you for your comment!