About the presentation on ethical fashion

Een tijdje geleden beloofde ik jullie een artikel over de lezing van Lisa Konno over mode en duurzaamheid. Voordat ik naar haar lezing ging had ik naast de documentaire The True Cost (te zien te Netflix) me nooit echt beziggehouden met eerlijke mode. The True Cost is een zeer aangrijpende documentaire dat mijn ogen opende en ik wilde graag wat aan mijn garderobe veranderen, maar op de Ć©Ć©n of andere manier is het nooit gelukt om er echt wat mee te gaan doen.

Toen mijn moeder vertelde over de lezing van Lisa Konno en dat ze daar voor ons kaartjes voor had gekocht, was ik direct enthousiast. Een maand later was het zo ver en zaten we met zo'n 15 andere dames in een zaaltje naar Lisa te luisteren. Veel dat in The True Cost wordt verteld, kwam terug in de lezing. Maar als iemand voor je staat en je de harde feiten nog een keer naar je toegeslingerd krijgt, dan heeft dat wel wat meer impact dan een documentaire die je af en toe op pauze zet om wat te drinken te pakken.

(.... Ik twijfelde even of ik dit artikel wel online wilde gooien omdat ik het niet echt goed gelukt vind, maar ik wil Lisa en de eerlijke kleding industrie graag steunen en alle beetjes helpen nietwaar? šŸ˜‰ )

Het is alweer een tijdje geleden dus ik kan niet meer precies herinneren wat Lisa vertelde. Maar ik zal mijn best doen om wat mij vooral is bijgebleven goed te verwoorden:

- De fast fashion industrie is een groot probleem en het zal ook nog lang een groot probleem blijven. Dit komt onder andere doordat het heel lastig is om de kern van het probleem aan te spreken. Tussen het beginproces en het eindproduct zitten namelijk ontzettend veel stappen die allemaal door verschillende ondernemingen en organisaties worden uitgevoerd. Iedere onderneming/organisatie heeft zijn eigen regels en eigen bedrijfstak. Wat voor de Ć©Ć©n geldt, geldt voor de ander totaal niet, en zo wordt het vreselijk lastig om dingen te veranderen.

De see-now-buy-now hype op de catwalk is vaak een probleem voor de merken die wel eerlijke procedures volgen voor het maken van kleding. Een collectie van de catwalk direct in de winkel presenteren vraagt soms te veel van een designer merk en daar maken de merken van de fast fashion industrie goed gebruik van. Zij maken goedkope kopieĆ«n van de kleding die op de catwalk getoond wordt, en vaak ligt die kleding nog eerder in de winkels dan de collectie van het merk dat de ontwerpen bedacht.
source

Op kledingontwerpen zit geen copyright (behalve als er een logo in het ontwerp verwerkt is) en dat maakt het voor de fast fashion industrie heel gemakkelijk om kopieĆ«n te maken. Zij halen hun voordeel hierbij niet alleen uit het feit dat de kleding eerder in de winkels ligt, maar ook dat soms bijna exacte kopieĆ«n zijn voor een veel lagere prijs.

- Dat steeds meer mensen zich gaan verzetten tegen de fast fashion industrie dringt inmiddels ook bij de fast fashion merken door. Ze proberen zich op verschillende manieren hierin mee te gaan door campagnes op te zetten over zogenaamde duurzame en eerlijke kleding. Neem bijvoorbeeld de H&M Conscious collection en G Star's Raw For The Oceans line. Maar er is nog een lange weg te gaan. Zo blijkt dat nog steeds meer dan 25% van de kleding die H&m verkoopt, wordt geproduceerd in Bangladesh. Bovendien verbruikt het organisch katoen van de collectie ontzettend veel water. En het plastic dat uit de oceaan wordt gehaald en verwerkt in de stoffen voor de Raw For The Oceans collectie blijkt heel lastig afbreekbaar te zijn.
source 
Lisa Konno is een ontwerpster die fel tegen de fast fashion industrie is en dit in haar collecties laat terugkomen. Haar collectie For The Workers, waarbij foto's van de ramp in Bangladesh zijn verwerkt in een deel van de collectie, bracht veel teweeg op de catwalk.
Bovendien verkoopt Lisa haar collecties niet. Ze ziet dit niet als het doel van haar collecties en shows, maar ze wilt mensen bewust laten worden. Ze verkoopt wel af en toe Ć©Ć©n van haar ontwerpen in de vorm van een pakketje met kledingpatronen zodat mensen zelf het kledingstuk kunnen namaken.

Al met al vond ik de presentatie erg informatief en inspirerend. Mijn doel is om vanaf nu meer bewust te worden van de eerlijkheid van de kledingmerken die ik graag draag. Van H&M en Primark weten we onderhand wel dat het niet okƩ is, maar er zijn natuurlijk nog veeeel meer merken waar ik eigenlijk niks van weet. Dat lijkt me interessant om te onderzoeken. En daarnaast wil ik graag mijn garderobe aanpassen door meer vintage en eerlijke kleding te shoppen.

Heb jij er wel eens over gedacht om te stoppen met shoppen bij winkels als H&M en Primark en je garderobe een stukje eerlijker te maken?

Geen opmerkingen

Bedankt voor je reactie!
Thank you for your comment!