Sri Lanka reisdagboek, Deel 3

Op 29 november namen we aan het einde van de ochtend de trein naar Nanu Oya. Vanuit Kandy duurt dat ongeveer 4 uur. Het is geweldig om in Sri Lanka met de trein te reizen. De deuren kunnen open tijdens het rijden, en veel mensen zitten dan ook graag in de opening van de deur om zo beter van het mooie uitzicht te kunnen genieten. Ondanks dat de reis 4 uur duurde hebben we ons totaal niet verveeld. Het uitzicht was prachtig!

Eenmaal aangekomen in Nuwara Eliya, ook wel Little England genoemd, stond er een spannende activiteit te wachten: waterfietsen! Hahaha! Zoals ik al schreef wordt Nuwara Eliya ook wel Little England genoemd en dat is niet zonder reden. De Britse Kolonisten gingen in de hete zomers graag naar de koele bergen en bouwden daar tientallen vakantiehuizen voor zichzelf. Die koloniale huizen vormden op een gegeven moment een heel dorp en dat is Nuwara Eliya.
 Naast Waterfietsen in de dolfijnenboot kun je in Nuwara Eliya ook cricket spelen, naar de paarden races gaan en polo wedstrijden bijwonen. Heerlijk Engels dus allemaal en de Sri Lankanen zijn er gek op. Ze zijn nog steeds dankbaar voor wat de Britten ze gebracht hebben tijdens de koloniale tijd (wat je niet vaak hoort van koloniale gebieden), en zorgen goed voor de koloniale gebouwen. Wat hebben de Britten Sri Lanka dan gebracht, zal je misschien denken? Nou, thee bijvoorbeeld. Zonder de Britten waren er nooit theeplantages in Sri Lanka opgezet en verbouwden het land nu niet de beste theebladeren ter wereld. Ook zorgden de Britten voor structuur in het dagelijks leven, iets waar Sri Lanka veel moeite mee kreeg toen het eindelijk onafhankelijk werd. Ik heb zelfs meerdere mensen gesproken die zeggen ze liever hadden gehad dat ze nog steeds een kolonie van Engeland waren...

(op de foto rechts zien jullie trouwens een markt. Er lagen zoveel groenten die wij niet kennen, heel tof om te zien!)
 We sliepen in het koloniale Grand hotel. Nog in oorspronkelijke Britse stijl wat een hele leuke sfeer gaf. Er was ook een geweldig buffet met een toetjes selectie waar je u tegen zegt.

Ook stond er in de hal een enorme kerstboom. Ik had het niet verwacht maar ook op de radio werd volop kerstmuziek gedraaid. Onze chauffeur, die boeddhist is, viert geen kerst en gaf ook toe dat hij eigenlijk geen enkel kerstnummer kende. Daar hebben we dus even verandering in gebracht haha!
 Na een korte nacht stonden we om 5:00 s'ochtend bij de auto en reden we naar het National Park: de Horton Plains. Dit is één van de weinige parken waar je als toerist op eigen gelegenheid mag rondlopen. Dat vonden wij ook wel even lekker na al die dagen met gids.
De ochtend begon regenachtig maar al snel veranderde dat en werd het zelfs aangenaam. Alleen de mist bleef hangen, maar dat gaf ook wel weer een mysterieuze sfeer.
Van het hotel hadden we gratis een tas met ontbijt meegekregen, zo aardig!
 Het eerste hoogtepunt van de wandeling: Bakers Fall!
 En het tweede hoogtepunt van de wandeling: Worlds End!
Dit was zo gaaf! Toen we aankwamen hadden we perfect uitzicht over de vallei, en binnen 10 minuten kwam er toen ineens mist opzetten en zag je niks meer van de dieptes.
 De volgende dag was het alweer tijd om Nuwara Eliya te verlaten. We reden eerst naar het backpackers plaatsje: Ella. Hier maakten we nog een wandeling naar een uitkijkpunt. Onderweg kwamen we een mevrouw tegen die armbandjes verkocht van bloemenzaden. De zaden hebben echt de kleuren die je op de foto ziet, zo bijzonder!
Op de linkerfoto lachen we nog, maar dat veranderde toen we aan het einde van de middag aankwamen in het boomhuttenpark in Yala. Het leek ons een gave ervaring om in een boomhut te slapen en de website beschreef het als een luxe overnachting, maar dat was het totaal niet. Het was ontzettend primitief: een matras op een houtenplank in een boom. De hele nacht hoorden we de bomen kraken en honden onder onze boomhut blaffen, het eten was verder ook matig en de douch had alleen koud water. S'ochtends werden we gewekt door twee dikke hommels die om onze klamboe vlogen en ik was er helemaal klaar mee toen ik werd gestoken door een rups haha.

Gelukkig was het maar voor één nachtje en reden we de volgende ochtend naar een hotel. In het volgende deel zal ik vertellen over de laatste dagen van de reis, waarin we op safari gaan en lekker relaxen aan het strand!

2 opmerkingen

1. Wat een mooie foto's! En wat jammer dat het boomhut slapen een beetje tegenviel.